رییسجمهور با تاکید بر اینکه اگر بخواهیم مسلمانان را نیز نجات دهیم نگاه ما باید جهانی باشد؛ چرا که عشق ، آزادی ، عدالت و انسان مفهوم جهانی است، اظهار کرد: دشمنان بشریت تمام مفاهیم خود را مثل دموکراسی و حقوق بشر جهانی کردهاند، مفاهیم مورد نظر ما نیز باید جهانی باشد و دلمان باید برای مردم آمریکا و اروپا هم بسوزد؛ چرا که آنها نیز تحت ظلم هستند و اسیر حاکمان ناصالح.
احمدینژاد تاکید کرد: نقطه مشترک تمام انسانها، رسیدن به نقطه کمال و حاکمیت کامل عدالت و آزادی در جهان است و این زمانی محقق میشود که انسان کامل بر تمام عالم حاکم شود، در واقع انسان کامل محور وحدت تمام انسانها، عدالتخواهان و آزادیخواهان است.
وی با طرح این پرسش که بیداری یعنی چه؟ گفت: آیا بیداری به این معناست که ما میخواهیم انسانها را نسبت به مسائل سیاسی آگاه کنیم تا شرایط محیط تغییر کند؟ آیا منظور آن است که انسانها نسبت به مسائل اقتصادی آگاه شوند و منجر به تغییر شرایط شود؟ منظور از بیداری چیست؟ اعتقاد دارم که منظور از بیداری یعنی بازگشت انسانها به حقیقت انسانی خود.
احمدینژاد با اشاره به اهمیت انسان و با تاکید بر اینکه موضوع عالم، انسان است، اظهار کرد: اگر انسان را از هستی بگیریم، دیگر موجودات بیمعنا هستند.
وی با بیان اینکه همه پیامبران آمدهاند برای بیداری، اظهار کرد: بیداری یعنی اینکه انسان نسبت به حقیقت خود و ماموریت خودش در این عالم آگاهی و احاطه پیدا کند. کسی که خود را فراموش کرده است، زندگی برای او چه معنا دارد؟ کمال و اصلاح چه معنایی خواهد داشت؟ بیمعنا خواهد بود.
رییسجمهور افزود: پیامبران آمدند، برای بیداری انسانها و بازگشت انسانها به فطرت خود و ریشه مشکلات بشر در طول تاریخ، فراموشی خود انسان است. همه همت شیاطین بر این بوده که انسانها، خودشان را فراموش کنند، ظلمها، اشغالگریها، کشتارها، مساله فلسطین، بردهداری، استعمار، غارت از ملتها، آدمکشی و زورگوییها به خاطر این است که عدهای حقیقت انسانی خود را فراموش کردهاند.
احمدینژاد در ادامه با طرح این پرسش که حقیقت انسانی چیست؟ گفت: انسان مهمترین موجود عالم است، انسان آیینه خداوند است و در واقع انسان موجودی است که میتواند تجلی خداوند در عالم هستی باشد. انسان میتواند به جایی برسد که هر کسی به او نگاه میکند، خدا را ببیند. انسان ظرف معرفی خداوند است، همه صفات و اسماء الهی در فطرت الهی انسان متجلی است و استعداد الهی شدن در تک تک انسانها نهادینه شده است. انسان میتواند از پایینترین مراتب هستی و ارزشهای انسانی تا مقام خلیفهاللهی بالا برود.
وی با بیان اینکه نقطهی اولی و اصلی اختلاف ما با مستکبران و قلدران به تفاوت تعریف ما از انسان برمیگردد، افزود: در واقع نقطه اختلاف ما با دنیاپرستان به این موضوع برمیگردد. اگر تعریف و دریافت از انسان اصلاح شود و در باور به حقیقت انسان، اصلاحات صورت بگیرد، مابقی مسائل به تبع آن اصلاح میشود.
رییسجمهور با بیان اینکه اولین گام در اصلاح جهان، اصلاح انسان است و اولین گام برای اصلاح انسانها، اصلاح در باور و نگاه انسان به خود انسان است، اظهار کرد: بقیه تحولات تبع است، انسان باید خود را از خاک تا خدا بالا بکشد و همه ماموریت انسان در عالم مادی همین است.
وی با بیان اینکه این مقطع دنیا فرصت جهش و کمال برای انسان است، تصریح کرد: در نقطهی مقابل این اندیشه، اندیشه مادی است،اندیشهای که نقطه تمرکز آن معرفی انسان به عنوان موجودی خودخواه که به دنبال ارضای شهوتهاست، می باشد.
رییسجمهور در بخش دیگری از صحبتهای خود با بیان اینکه همه آزادی در سایه عبودیت خداوند است، گفت: عبودیت یعنی اینکه انسان از تمام گرایشهای زمینی و خودخواهانه تخلیه شود و گرایشات او به سوی خدا و تسلیم در برابر خداوند باشد.
احمدینژاد با تاکید بر اینکه تنها راه آزادی، عبودیت است و اگر عبودیت نباشد، آزادی معنا ندارد، به اهمیت حاکمیت انسانهای عادل و صالح نیز اشاره و اظهار کرد: جامعه انسانی بدون حکومت یعنی هرج و مرج و تحقق عدالت و آزادی در سایه حاکمیت انسانهای آزاده، عادل و صالح است.
رییسجمهور گفت: هر چقدر در جامعه انسانی در زمینه عشق، عدالت و آزادی مطالعه بالاتر و عمیقتر باشد، به همان نسبت نیز این مقولهها در جامعه حاکم میشود.
احمدینژاد ادامه داد: مهمترین ماموریت پیامبران، بیدار کردن انسانها و زنده کردن شیرینی عدالت، عشق و آزادی در کام انسانها و نشان دادن افق بلند انسانیت به انسانها بوده است.
وی ادامه داد: فرض کنید که مردم خواهان عدالت، عشق و آزادی باشند، حاکمان چگونه باید باشند؟ چقدر میتوانند عدالت را پیاده کنند؟ به میزانی که در درون خود عادل و آزاد باشند به همان نسبت نیز میتوانند عدالت، آزادی و عشق را نیز حاکم کنند و کسی میتواند همه عشق، عدالت و آزادی را حاکم کند که در نقطهی اوج آن باشد و آن کسی نیست جز انسان کامل، انسانی که تمام زیباییهای انسانی در آن شکوفا شده و به اوج رسیده است و پیامبر ما یک انسان کامل بود.
احمدینژاد با طرح این پرسش که اسلام چیست؟ اظهار کرد: آیا خداوند برای یاری انسانها در سیر بینهایت کمال جز اسلام چیزی دیگری فرستاده است؟ خیر. تنها دینی که خداوند فرستاده از آدم تا خاتم، اسلام است، مگر حضرت ابراهیم، موسی و عیسی مسلمان نبودند؟ مگر میشود که خداوند برای هدایت نوع انسان که واحد است دو هدایت گوناگون و متفاوت ارسال کند؟ محال است.
وی تصریح کرد:یک دین و یک صراط است، ما 10 تا دین نداریم، اسلام آمد که انسانها را به فطرت الهی خود برگرداند و قوم و طایفه خاصی مدنظر نبوده است، خطاب اسلام بشری است و برای تمام انسانهاست، اسلام مرز ندارد و هر کسی در هر جای دنیا به فطرت اسلامی خود برگردد و تسلیم امر خداوند، میشود مسلمان. بیداری اسلامی مخصوص مسلمانان نیست و متعلق به تمام بشریت است، اسلام نیز برای همه است و جهانی است؛ چرا که انسان موجودی جهانی است. نوع نگاه مسلمانان نیز باید جهانی باشد، مسلمانان نمیتوانند جهانی فکر نکنند. همان مقدار که ما دلمان برای مردم غزه و فلسطین میسوزد، باید از ظلمی که در آفریقا و آمریکای لاتین نیز صورت میگیرد، ناراحت شویم، هر جا ظلمی هست باید ناراحت شویم.
وی ادامه داد: برخی تصور میکنند که در موضوع بیداری اسلامی یک نگاه قومی و تعصبی داریم، در صورتی که این تصور اشتباه است، این برای همه است. البته وقتی ما دعوت به دینداری میکنیم به این معنا نیست که دیگران زیر حاکمیت ما قرار بگیرند، هر کس باید سیر کمالی خود را طی کند و نقطه مشترک همه ما که تحقق آزادی، عدالت و عشق است، حاکم شود.
رییسجمهور با تاکید بر اینکه اگر بخواهیم مسلمانان را نیز نجات دهیم نگاه ما باید جهانی باشد؛ چرا که عشق ، آزادی ، عدالت و انسان مفهوم جهانی است، اظهار کرد: دشمنان بشریت تمام مفاهیم خود را مثل دموکراسی و حقوق بشر جهانی کردهاند، مفاهیم مورد نظر ما نیز باید جهانی باشد و دلمان باید برای مردم آمریکا و اروپا هم بسوزد؛ چرا که آنها نیز تحت ظلم هستند و اسیر حاکمان ناصالح.
احمدینژاد تاکید کرد: نقطه مشترک تمام انسانها، رسیدن به نقطه کمال و حاکمیت کامل عدالت و آزادی در جهان است و این زمانی محقق میشود که انسان کامل بر تمام عالم حاکم شود، در واقع انسان کامل محور وحدت تمام انسانها، عدالتخواهان و آزادیخواهان است.
وی در پایان گفت: پیش به سوی بیداری، بیداری تمام انسانها برای رسیدن به اهداف اسلامی، یعنی کمال، عدالت، عشق و آزادی.